Asysta Dentystyczna wydanie nr 3/2012
Asysta Dentystyczna wydanie nr 3/2012

Drodzy Czytelnicy! Oddaję w Państwa ręce kolejny numer „Asysty Dentystycznej”. W nim szczególnie polecam Państwa uwadze artykuły autorstwa Joanny Chodorowskiej i Pawła Zaborowskiego na temat nadwrażliwości zębiny oraz pracę Iwony Płocicy dotyczącą rozpoznania, leczenia i pracy z pacjentem z opryszczką. Polecam również praktyczną fotorelację Bożeny Bloch-Szotowskiej obrazującą skaling poddziąsłowy metodą ręczną. Przypominam, że przyjmujemy zgłoszenia na I Konferencję Asysty Dentystycznej, organizowaną przez redakcję „Asysty Dentystycznej”. Konferencja odbędzie się 8 września w Katowicach. Z wykładami i prezentacjami praktycznymi wystąpią cenieni specjaliści. Szeroka tematyka dotyczyć będzie zagadnień komunikacji z pacjentem, ergonomii pracy, właściwych zasad utrzymywania higieny w gabinecie stomatologicznym oraz kwestii związanych z rozwojem ścieżki kariery. Serdecznie zapraszam do udziału w spotkaniu. Aby ułatwić asystentkom, higienistkom i recepcjonistkom stomatologicznym kontakt z pacjentem, który nie zna języka polskiego, przygotowaliśmy specjalną publikację „Angielski w gabinecie”, wprowadzającą słownictwo oraz zwroty w języku angielskim, które na pewno przydadzą się w gabinecie stomatologicznym. Książka ta skierowana jest stricte do higienistek, asystentek i recepcjonistek stomatologicznych. Wraz z Bożeną Bloch-Szotowską, Marcinem Cieślarem oraz zespołem Centrum Szkoleniowego „ADAMS” dołożyliśmy wszelkich starań, aby owa publikacja spełniała Państwa oczekiwania związane z szybką i efektywną nauką języka angielskiego. Gorąco polecam. W imieniu zespołu redakcyjnego życzę Państwu miłej lektury. Anna Olszewska-Adamowicz redaktor naczelna

SYLWETKI ASYSTY DENTYSTYCZNEJ

Czuwając nad polską periodontologią...

O zapewnianiu pacjentom najlepszej opieki, podnoszeniu kwalifikacji i zmaganiach z problemami periodontologicznymi z dr. Witoldem Jurczyńskim, higienistkami Dorotą Brożek i Katarzyną Kowal z Centrum Stomatologicznego „Globus” rozmawiała Anna Olszewska-Adamowicz.

PRACA Z PACJENTEM

Skaling poddziąsłowy metodą ręczną

Dokładne usunięcie złogów kamienia poddziąsłowego z wyskrobaniem zmienionego cementu, powtarzane kilkakrotnie, może się okazać skuteczniejsze niż leczenie chirurgiczne.

Higiena ruchomych uzupełnień protetycznych

Parametrami warunkującymi zdrowie i dobre samopoczucie pacjentów są: zachowanie prawidłowej funkcji narządu żucia, prawidłowa artykulacja dźwięków i, ostatnimi czasy wysuwająca się na pierwszy plan, estetyka.

Opryszczka – rozpoznanie, leczenie i praca z pacjentem z opryszczką

Opryszczka jest dolegliwością powszechną i bardzo uciążliwą dla pacjenta. Artykuł opisuje skuteczne metody leczenia oraz rozpoznawania opryszki.

Pogląd na temat nadwrażliwości zębiny z obserwacji praktyki lekarskiej

Każda praktykująca higienistka spotkała się w swojej pracy ze zjawiskiem nadwrażliwości zębiny.

Relacja między zespołem medycznym, małym pacjentem a rodzicami

Relacja między zespołem medycznym, pacjentem i rodzicami w przypadku dziecka z natury rzeczy jest asymetryczna, a odpowiedzialność za prawidłowy przebieg tej interakcji spoczywa zwykle na lekarzu i profesjonalnie przygotowanej asyście dentystycznej.

Pacjent z zespołem Downa w gabinecie dentystycznym – cz. I

Zespół Downa należy do najczęstszych chorób o podłożu genetycznym. Artykuł przedstawia sposoby postępowania z pacjentem z zespołem Downa w gabinecie stomatologicznym.

HIGIENA W GABINECIE STOMATOLOGICZNYM

Dezynfekcja wierteł stomatologicznych

Zachowanie odpowiedniej czystości w gabinecie stomatologicznym jest nieodłącznym elementem troski o zdrowie zarówno pacjentów, jak i całego personelu medycznego.

PIERWSZA POMOC

Ostry zespół wieńcowy

Bardzo ważne jest, aby w przypadku podejrzenia OZW nie opóźniać wezwania zespołu ratownictwa medycznego, który może przetransportować pacjenta bezpośrednio z miejsca zdarzenia do ośrodka kardiologii inwazyjnej.

KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA

Samodzielna praca higienistki. Jak pracować z klasą „1 na 1” z pacjentem w gabinecie?

Współczesne gabinety stomatologiczne kładą duży nacisk na zabiegi higienizacyjne. Łatwo takie zabiegi osadzić w grafiku przyjęć pacjentów, szczególnie jeśli istnieją wolne godziny pracy gabinetu.

Chwilowe zmęczenie pracą czy wypalenie zawodowe?

Wypalenie zawodowe często diagnozowane jest zbyt późno, w ostatnim stadium rozwoju. Może być mylone ze zwykłym przemęczeniem czy gorszym okresem psychofizycznym, dlatego warto poznać jego symptomy i etapy.

Jak skutecznie windykować pieniądze od pacjentów? Trudne zadanie recepcji

Ściąganie zobowiązań finansowych od pacjentów to zajęcie niewdzięczne, ale można wypracować sobie sprawny system, w oparciu o 10 podstawowych zasad windykacji.

PRAWO

Wymiar czasu pracy na stanowisku asystentki i higienistki stomatologicznej

Do naszej redakcji za pośrednictwem portalu internetowego asystadentystyczna. pl dotarło wiele listów na temat wymiaru czasu pracy asystentki i higienistki stomatologicznej. Odpowiedzi na pytania czytelników w rozmowie z Eweliną Ładziak udzieliła Agnieszka Gołąbek, rzecznik prasowa Ministerstwa Zdrowia.

Kwalifikacje zawodowe/ asystentka w każdym gabinecie?

Z KRAJU I ZE ŚWIATA

Relacje z imprez branżowych

W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij